Rozhledna na Mařském vrchu u Vimperka

Typ/materiál: zděná rozhledna s kaplí

Lokalita: Mařský vrch, cca 8km severovýchodně od Vimperka

Výška vyhlídkové plošiny: 8m

Počet schodů: 37

Otevírací doba: volně přístupná

Přístup: cca 4km za Vimperkem odbočit ze silnice č.145 Vimperk-Husinec vlevo směrem na obec Svatá Máří a dále do Štítkova, zde odbočit vpravo (na obec Lštění), pokračovat úzkou asfaltkou až k místu, kde z ní asi po kilometru odbočuje zároveň modrá a červená TZ – dále nutno od rozcestníku „Pod Mařským vrchem“ pokračovat pěšky cca 0,5km (z asfaltky rovněž později odbočuje vlevo k vysílači cesta – rovněž modrá TZ od rozcestníku „U Lysé skály“ – zde však platí zákaz vjezdu); z Vimperka vede až pod Mařský vrch cyklotrasa č. 1075

Výhled: Výhled z rozhledny na Mařském vrchu je kvůli vzrostlým stromům výrazně omezen, a to ze tří světových stran. Možný je pouze směrem na sever přes blízké kamenné pole na přilehlou část Šumavy a Brdy.

Historie: Rozhledna na Mařském vrchu (907 m) byla jako součást kaple postavena v roce 1936. S myšlenkou zbudování kaple sv. Václava s vyhlídkovou věží přišel v roce 1935 archivář a farář František Teplý z Malenic. V červenci1935 byla ustavena stavební komise a založen fond ke stavbě rozhledny. Zároveň byl položen základní kámen nové stavby. Autorem projektu čtyřboké věže s kaplí byl Ludvík Krejsa z nedalekého Štítkova. Slavnostní otevření, jehož součástí bylo i vysvěcení kaple, se konalo 24. května 1936. Později byla nedaleko od věže postavena i restaurace. Ta však po válce zmizela a její místo později zaujal televizní vysílač Českých radiokomunikací.

V roce 2004 prošla rozhledna a kaple celkovou rekonstrukcí, a to za finanční podpory obce Svatá Máří a Jihočeského kraje. Nově byly také opraveny všechny sloupy křížové cesty lemující cestu na vrchol a vytvořeno kryté turistické odpočívadlo.

Fotogalerie:

klikni na daný obrázek pro zvětšení

Foto: J.Šlapák (2011)

Foto: M.Čada (2008)

Foto: L.Husek (2008)

Mapa polohy:

klikni na danou mapu pro zvětšení