Výklopník u Sudoměřic
Typ/materiál: cihlová/betonová technická památka se střešní vyhlídkovou terasou
Lokalita: břeh Baťova kanálu mezi
Rohatcem a Sudoměřicemi, cca 12km severovýchodně od Hodonína
GPS: 48.8741092N, 17.2296272E
Nadmořská
výška: 168m
Okres: Hodonín
Období
výstavby: 1938
až 1939
Oficiální
zpřístupnění:
2004
Celková
výška: 14m
Výška
vyhlídkové plošiny:
Počet schodů: 73
Otevírací
doba: viz https://www.vyklopnik.cz
Přístup: ze silnice č. 55 spojující Hodonín a Strážnici
vede k Výklopníku cca 700m dlouhá značená asfaltová odbočka (od mostu v Sudoměřicích),
zaparkovat lze v areálu Výklopníku
Výhled: okolní spíše rovinatý terén, v pozadí Bílé
Karpaty, Buchlovské kopce, Skalica
Historie: Výklopník u Sudoměřic je unikátní technickou památkou,
která je v současnosti přístupná návštěvníkům a umožňuje ze střešní
plošiny výhled do okolí.
Jedná se o cihlovo-betonovou
stavbu, která byla postavena v letech 1938 až 1939 na tzv. Baťově kanálu*.
V blízkosti byly zároveň postaveny dvě budovy, jedna sloužila jako byt
správce s rodinou, druhá jako dílna, konírna a zázemí pro zaměstnance. Výklopník
sloužil do roku 1945 k překládání lignitového uhlí z nedalekého lomu
Tomáš v Ratíškovicích z vagonů na lodě, po Baťově kanálu bylo uhlí
dále převáženo do elektrárny, kožedělných továren a tepláren v Otrokovicích. Lodě neměly vlastní pohon a musely být zpravu taženy koňským spřežením. Plavba do Otrokovic tak trvala tři dny. Později plavbu urychlily traktory. Za ideálního
stavu vody trval převoz cca 10 hodin, často však déle. Za 2. sv. války byl
kanál německými vojsky značně poškozen. V poválečných letech již k obnově
nedošlo. Nákladní přeprava byla pro nerentabilnost ukončena na počátku 60. let.
20. stol.
Snahy obnovit Baťův kanál pro turistické využití
spadají do poloviny 90. let, kdy byla založena Agentura pro rozvoj turistiky na
Baťově kanálu. V roce 2002 vznikla obecně prospěšná společnost Baťův
kanál, která se podílí na organizaci provozu, provozuje informační centrum a
podporuje podnikatele rozvíjející turistický ruch podél kanálu.
Dlouhodobě chátrající budova Výklopníku byla v letech
2003 až 2005 z iniciativy obce Sudoměřice, do jehož majetku stavba od roku
1952 náleží, opravena. Studie turistického areálu Výklopník Sudoměřice, kterou
zpracoval architekt Ivo Ondračka, zahrnula mimo rekonstrukce technické památky
také vybudování vyhlídkové střešní terasy, informačního a expozičního centra, odpočinkové
zóny, parkoviště a také revitalizaci vodních ploch. Ve stejném roce byl pod
Výklopníkem otevřen menší přístav, kde je možné si dnes zapůjčit kánoe, motorové
čluny, kajutové lodě či hausbóty.
* Baťův kanál je umělá vodní cesta vybudovaná v letech 1935 až 1938 v délce 20
km spojující Otrokovice a Rohatec, částečně vede po řece Moravě, jinak uměle
vyhloubenými kanály s řadou pohyblivých jezů, plavebními komorami a dalšími
vodními stavbami. Za vybudováním kanálu stál zlínský velkoprůmyslník Tomáš
Baťa, po jeho smrti v roce 1932 pak Jan Antonín Baťa. V době hospodářské krize stavba zaměstnávala až 1 500 dělníků. V současné době je
téměř celá vodní cesta v délce asi 65 km opravena a umožněna tak turistická vodní doprava
mezi Otrokovicemi a Sudoměřicemi. V úpravách vodní cesty bude pokračováno s
cílem dovést ji až do Hodonína.
Fotogalerie:
klikni na daný
obrázek pro zvětšení
Foto: V.Vozka (červen 2022)
Foto: M.Kosek (červen 2014)
Foto: A.Průšová (červen 2014)
Mapa
polohy:
klikni na danou mapu pro zvětšení
www.mapy.cz
Diskuze k rozhledně: